Støtte til
konfliktløsning
En konfliktmægler kan være nødvendig til
at løse konflikter - og ofte er det bedst med en person udefra.
Konfliktløsning gennem forhandling og
mægling kræver en række færdigheder. Man skal kunne:
- stille en diagnose på, hvad konflikten handler
om. Er det en konflikt mellem værdier og holdninger eller er det en
konkret konflikt om en bestemt adfærd. En værdikonflikt er svær at løse
ved forhandling. Men I behøver ikke være enige om værdierne for at nå til
praktiske adfærdsløsninger.
- tage initiativ til konfrontation
- lytte til og reflektere over andres synspunkter
- bruge teknikker til problemløsning, der fremmer
en konsensusbeslutning
En neutral person som konfliktløser kan
være nødvendig
Ofte er det lederen, der må træde til og
støtte en konfliktløsning. Det kan også være en sikkerheds- eller
tillidsrepræsentant.
I konflikter som er trappet langt op, kan det være svært for en leder at være uvildig og upartisk og dermed selv være konfliktmægler for sine egne medarbejdere.
I konflikter som er trappet langt op, kan det være svært for en leder at være uvildig og upartisk og dermed selv være konfliktmægler for sine egne medarbejdere.
Nogle gange er det nødvendigt at få en
neutral tredjepart udefra, der ikke er viklet ind i de bagvedliggende
historier. Det kan fx være en konsulent, der har kompetencer inden for mægling
eller mediation.
9
trin inden for konfliktmægling
1.
Direkte
kontakt mellem parterne. Enighed om hvad
konflikten handler om.
2.
Accepter
at forsøge en mægling. Aftal konkret, hvad der skal ske og
hvornår.
3.
Tid
og rum. Begge fortæller deres historie - uden
at den anden afbryder. Mægleren hjælper i processen som aktiv ordstyrer.
4.
Find
hovedlinjerne. Begge parter formulerer, hvad det
vigtigste i konflikten er. Herefter prioriteres hvad der skal løses.
5.
Find
behov og interesser. Formuler hvad der ligger bag de to
historier.
6.
Brainstorm
på løsninger til problemet.
7.
Begge
vinder. Begge parter skal være tilfredse med
løsningen og den skal være realistisk.
8.
Konkrete
aftaler. Skriv konkrete aftaler ned som en
handlingsplan - ikke bare hensigtserklæring.
9.
Tid
til at tænke over tingene undervejs.
Kilde: En værktøjskasse om konflikthåndtering fra Bar Service- og Tjenesteydelser
Kilde: En værktøjskasse om konflikthåndtering fra Bar Service- og Tjenesteydelser
Kom
videre efter konflikten
Har arbejdspladsen været igennem en hård
konflikt, skal der gøres en særlig indsats for at fremme trivsel og samarbejde.
Er konflikten eskaleret til de øverste niveauer, kan det forekomme, at fjendskabet har udviklet sig til mobning, og der kan blive brug for eventuel psykologhjælp til ofrene.
Konflikten er måske blevet til et problem for flere på arbejdspladsen, så derfor skal trivsel og samarbejde fremmes på organisationsniveau.
Nogle trin til at komme videre efter en konflikt på jobbet er:
Er konflikten eskaleret til de øverste niveauer, kan det forekomme, at fjendskabet har udviklet sig til mobning, og der kan blive brug for eventuel psykologhjælp til ofrene.
Konflikten er måske blevet til et problem for flere på arbejdspladsen, så derfor skal trivsel og samarbejde fremmes på organisationsniveau.
Nogle trin til at komme videre efter en konflikt på jobbet er:
- Lær "ikke-voldeligt" sprog som fx
giraf-sprog
- Sørg for undervisning i konfliktforståelse
- Inddrag alle niveauer
- Aftal retningslinjer for godt samarbejde
- Formuler positive handleplaner for en god
uenighedskultur
- Aftal hvem der er ressourcepersoner, som man kan
henvende sig til for at få hjælp
Ingen kommentarer:
Send en kommentar